Büyüme Rakamlarında Türkiye Ortalamasının 2 Katından Fazla Performans Gösterdi
İstanbul Sanayi Odası(İSO) tarafından her yıl gerçekleştirilen
Türkiye’nin En Büyük 500 Sanayi Kuruluşu 2012 Araştırmasının sonuçları
açıklandı. Üretimden satışlara göre yapılan sıralamada 40 Milyar Liralık
satış hasılatıyla TÜPRAŞ birinci sırada yer alırken, ikinci sırada Ford
Otomotiv, Üçüncü sırada ise Oyak-Renault yer aldı. Türkiye’nin En Büyük
500 Sanayi Kuruluşu arasında ilk sıraları enerji, otomotiv ve metalürji
şirketleri paylaşırken, Sanayi Devleri arasında ilk 50’de sadece üç
gıda şirketi yer alırken, ilk yüzdeki tek kooperatif şirketi Konya Şeker
Türkiye’nin 44’ncü büyük şirketi oldu.
İSO’nun yaptığı çalışmaya göre Türkiye’nin en büyük 500 Sanayi
kuruluşunun 2011 yılına göre 2012 yılındaki satış hasılatları ortalama
%9,2 artarken Konya Şeker, Türkiye ortalamasının iki katından daha iyi
bir performans sergileyerek satış hasılatını bir önceki yıla göre %20,2
arttırdı. 2011 yılı üretimden satışlara göre yapılan sıralamada
Türkiye’nin En Büyük 500 Sanayi Kuruluşu arasında 49’uncu sırada yer
alan Konya Şeker 2012 yılında sergilediği ve Türkiye ortalamasını 2’ye
katlayan bu performansıyla 5 sıra birden yükselerek 44’üncü sıraya
yükseldi.
2012 yılında cirosunu bir önceki yıla göre yaklaşık 243 milyon lira
artıran Konya Şeker, 2011 faaliyet yılında 1.204. 158.537 lira olarak
gerçekleşen net satış hasılatını 2012’de 1.447.201.610 liraya çıkardı.
2011 yılına göre satış hasılatını %20,2 arttıran Konya Şeker ilk 50’de
yer alan şirketlerin net satış hasılatındaki %11’lik büyüme rakamını da
yaklaşık ikiye katlayarak ilk 50 içinde en hızlı büyüyen 10 şirketten
biri oldu. 2012 sıralamasında Konya Şeker, Türk Şeker ile birlikte ilk
50 içinde daha üst sıralara ilerlerken, ilk 500 içindeki kooperatif
şirketlerinden 2011 yılında ülkemizin 500 Sanayi Devi arasına 105’nci
sıradan giren Kayseri Şeker 2012’de 135’nci sırada yer alırdı. 2012
yılındaki üretimden satışları dikkate alarak İstanbul Sanayi Odası’nın
açıkladığı Türkiye’nin 500 Sanayi Kuruluşu sıralamasında bir önceki yıla
göre 5 basamak birden yükselerek ilk 50 arasındaki yerini koruyan ve
yaptığı bu yükselişle iş dünyasında dikkatleri üzerinde toplayan Konya
Şeker’in büyümesinin tesadüfi veya konjonktürün bir sonucu olmadığı
açıklanan rakamlarla bir kez daha teyit edildi.
1 milyar 447 miyon liralık satış hasılatı ile listeye 44’üncü sıradan
giren Konya Şeker dışında Konya’dan isminin açıklanmasını istemeyen bir
şirket ile birlikte 8 şirket daha ilk 500 içinde kendisine yer bulurken,
sıralamaya Pakpen 190.ıncı, Tümosan Motor Fabrikası 287.nci, Konya
Çimento 346.ncı, Ova Un 451.nci, Helvacızade 473.ncü ve Enka Süt
474.ncü sıradan girmeyi başardı. İlk 500 içinde Konya Şeker ile birlikte
yer alan Konya Merkezli 8 (isminin açıklanmasını istemeyen şirket
hariç) şirketin toplam satış hasılatı 3.151.014 TL oldu. Bir üretici
kuruluşu olarak otomotivden, kimya sanayine, beyaz eşyadan, çimento
sanayine kadar pek çok tanınmış marka ile kamu ve yerli/yabancı
sermayeli büyük sanayi kuruluşlarını geride bırakan Konya Şeker,
listenin ilk ellisindeki en büyük tarımsal sanayi kuruluşu olarak da
dikkat çekti.
İstanbul Sanayi Odası’nın 2012 yılı verilerini baz alarak hazırladığı
Türkiye’nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu Sıralamasında Konya Şeker’in
49’ncu sıradan 44’ncü sıraya ilerleyişini değerlendiren Pankobirlik
Genel Başkanı Recep Konuk, Konya Şeker’in son 12 yıldır istikrarlı bir
şekilde yatırım yaptığını ve yapılan yatırımların büyüme rakamlarına,
dolayısıyla da satış hasılatına yansıdığını ve bunun sonucunda da sanayi
kuruluşları arasında hedefine ulaşma yolunda azimle ilerlediğini
vurgulayarak şunları söyledi;
“Bu tür çalışmaları önemsememizin bir sebebi var. Bu tür çalışmalar bize
bir yıllık performansımızı Türkiye’nin diğer şirketleri ve diğer
sektörleri ile kıyaslama imkânı veriyor. Yani kendimizi ölçme,
performansımızı tartma fırsatı buluyoruz. Neleri başarmışız, eksiğimiz
var mı tespit etme imkânına sahip oluyoruz. Diğer sektörlere göre
neredeyiz, performansımız hangi seviyede onu görebiliyoruz. Mesela bu
sene Türkiye’nin ilk 500’ündeki Sanayi devleri üretimden satışlarını
%9,2 arttırmış. Biz %20,2 arttırmışız. Yani ortalamanın üzerinde bir
performans sergilemişiz. Bu şu açıdan önemli, bizim büyümemiz, bizim
üretimdeki büyümemiz üreticinin de büyümesi demektir. Bizim daha çok
ürettirmemiz demektir.
Konya Şeker’in bu sıralamada yukarılara doğru tırmanması bir tesadüfin
sonucu değildir. Konya Şeker kriz dönemlerinde ya da ekonomide yaşanan
dalgalanma dönemlerinde bu listede bir parlayıp bir sönen şirketlerden
de değildir. Konya Şeker son 12 yıldır istikrarlı bir şekilde yatırım
yapıyor. Daha çok üretmek, daha çok ürettirmek için yatırım yapıyor.
Bizim sloganımız belli, Konya Şeker ismini biz Türkiye’nin üreten gücü
olarak tarif etmiştik. Bu bir inancın, iddianın ve hedefin ifadesiydi.
Biz o iddia ve inancın gereği olarak hedefimizi her yıl bir önceki
yıldan daha çok üretmek olarak belirledik. Bu iddia ve inançla yola
çıkıp, hedeflerimizi de birer birer gerçekleştirince İSO’nun her yıl
açıkladığı listede Konya Şeker’in istikrarlı bir şekilde üst sıralara
tırmanması da zaten doğal bir sonuçtur.
Burada bir ayrıntıya dikkat çekmek istiyorum. Bu sene bir önceki yıla
göre %20.2 büyüyerek 5 basamak daha ilerledik ve İlk 500’ün içinde
44’ncü sıraya yerleştik. Şunu hemen belirtmem lazım bir önceki yıla göre
bizim şeker üretim kotamız artmadı. Bu satış rakamları üretimden
satışlarımızdaki bu artışın kaynağı yaptığımız yatırımların ciromuza
verdiği katkıdır. Biz yatırımlarımızla şunu yaptık, ana faaliyet konumuz
şeker üretimi sonrası ortaya çıkan atıkları ve yan ürünleri ekonomik
değere dönüştürecek yatırımlar gerçekleştirdik. Mesela çöpe giden
küspeyi kurutacak, paketleyecek tesisler kurduk ve bunu ekonomik değeri
olan bir ürüne dönüştürdük. Küspesini fabrikadan almaya bile tenezzül
etmeyen üreticilerimizin küspesini birkaç kat fiyat vererek biz aldık.
Mesela melası da heba etmedik. O da şeker üretimi sonrası çıkan bir yan
üründür ve biz bunu nasıl daha değerli hale getiririz diye çalıştık.
Biyoetanol üretim tesisini kurduk. Bu tesiste atıktan biyoetanol
üretmeye başladık. Yine hem ülkemiz hem üretici hem kurum kazançlı
çıktı. Şimdi yine üretim faaliyetimiz sonrası çıkan atıklardan organik
gübre, sıvı karbondioksit üretmeye başladık. Bunlarla da kalmadık. Kota
artmadı, şeker fiyatları artmadı üretimden satışlardaki artış nereden
kaynaklandı diye merak edenler için söylüyorum. Biz ürettiğimiz kristal
şekeri de katma değerli hale getirecek yatırımlar yaptık. Bunlardan biri
sıvı şekerdir. Sıvı şekerden sonra, baklava ve tel kadayıf şerbeti,
sütlü tatlılar için şerbet, dondurma şurubu gibi fonksiyonel ürünleri de
üretmeye başladık. Yani hem ürettiğimiz ürünü katma değerli hale
getirecek yatırımları yaptık hem de işletmemizi atık atmayacak hale
getirdik. Üretimden satışlardaki her yıl istikrarlı artışın kaynağı
budur. Benim sıkılaşma yatırımları dediğim ve yan ürünleri ekonomik
değere dönüştüren, nihai ürünümüzü de katma değerli hale getiren bu
yatırım yaklaşımı Konya Şeker’in hem büyümesini hem yeni yatırımlara
sağlam finans kaynağı bulmasını hem de üretici ortaklarının ürettiği
tarımsal ürünlere daha yüksek ürün bedeli verebilmesini sağlamaktadır.”
Son 12 yılda yaptığı yatırımlar ve koyduğu vizyon ile Konya Şeker’in
Sanayi devleri arasında üst sıralara tırmanmasına önderlik eden Recep
Konuk, Konya Şeker’in Türkiye Sanayisinin sadece belli bir coğrafi
bölgede kurulu olursa gelişim gösterebileceği ya da başarılı olabileceği
ezberini de, tarımsal sanayinin rantabl olmadığı yanılgısını da, çok
ortaklı şirketlerle ilgili yanlış algıları da, kooperatif şirketlerin
başarılı olamayacağı ön yargısını da son on yılda gösterdiği
performansla yerle bir ettiğini, Anadolu’dan da, tarım sektöründen de
sanayi devleri çıkabileceğini, kooperatif şirketlerin de başarılı
olabileceğini tüm Türkiye’ye ispatladığını, bunun da İSO’nun açıkladığı
sıralama ile teyit edildiğini belirterek şu değerlendirmeyi yaptı:
“İstanbul Sanayi Odasının her yıl yaptığı bu sıralama bir tespittir.
Yani ülkedeki sanayi kuruluşlarının bir yıllık fotoğrafını çekiyor. 2012
yılı için hazırlanan raporda Konya Şeker tüm kuruluşlar arasında
44’üncü özel sektör kuruluşları arasında 39’ncu sırada yer aldı. Bu
bizim için bir gurur tablosudur. Bizimle birlikte ilk 44’te yer alan
kuruluşlardan 5’i kamu kuruluşu diğerleri özel sektör. Bu kuruluşlar
İstanbul, Kocaeli, Sakarya ve İzmir’de yer alıyor. Bu önemli bir
ayrıntıdır. Birçok ilden hiçbir sanayi kuruluşunun ilk 500’de yer
alamadığı listede hem üst sıralarda Konya şeker’in yer alması hem de
listede başka sanayi kuruluşlarının da olması Konya’da yatırım ikliminin
iyileşmesi ve moral değerlerin yükselmesi açısından önemlidir. Bu
sanayileşme yarışında önlerde koşmayı başaran Konya Şeker, özel
şirketler arasında 39’ncu sırada yer alan bir kooperatif şirketidir. Bu
önemlidir. Çok ortaklı şirketlere karşı yanlış bazı ön yargıları, ezber
haline gelmiş yaklaşımları, Konya Şeker’in gösterdiği performans
bozmuştur. Bir diğer ayrıntı, listenin üst sıralarında artık bir
tarımsal sanayi kuruluşu vardır ve oradan kopmayacağını, daha da
yukarılara tırmanacağını son yıllarda istikrarlı bir şekilde yükselişini
sürdürerek ispatlamıştır. Bu da ülke tarımı ve tarım sektörü açısından
son derece önemlidir. Biz listedeki bugünkü yerimize 12 yıldır
yaptığımız yatırımlarla ulaştık. Hep daha çok üretmeyi hedefledik.
Üretirken de, daha çok ürettirmeyi hedefledik. Bu halisane yaklaşım,
üretim odaklı yatırım planlaması bizi sanayi devleri arasında
44’üncülüğe taşıdı. Biz Konya Şeker olarak bu yetmez diyoruz. Daha çok
yatırım, daha çok ürün, daha çok üretim diyoruz ve daha çok yatırım
iddiamızı gerçekleştirmiş olmanın öz güveni ile üretici ortaklarımızın
daha çok üretmesine ve daha çok kazanmasına imkân verecek yeni
tesislerimizin de devreye girmesi ile önümüzdeki birkaç yıl içinde
Türkiye’nin 500 Sanayi devi arasında Konya Şeker’in oğul vereceğini,
Konya Şeker’den doğmuş ve ona eşlik edecek kuruluşların da bu listeye
dâhil olacağını belirtmek istiyorum. Yani birken iki, iki iken üç
olacağız ve sanayileşme, kalkınma yarışında bayrağı, bayrakları
köylerimize de taşıyacağız, refahı ve zenginliği oralara da
ulaştıracağız.”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder